Daisypath Happy Birthday tickers

Tuesday, September 28, 2010

Aku yang pura-pura tak amik tahu

Dihimpit dengan kerja-kerja yang datang dengan tiba-tiba. Minggu yang aku paling tak suka dengan waktu sebab terlalu cepat berlalu.

"Hoi Masa! Tak reti sabar kepe?!!"

Hari isnin.. hari yang disangkakan tiada kunjungan tetamu. Tengahari.. sedang aku membusykan diri membuat kerja diruang tamu, ada sedara dari JB datang. Agak pelik kot datang hari weekdays. Aku sekadar boleh melayan ala kadar je. Mujur ada emak.

Lepas selesai skit keja aku tuk isnin, aku lepak konon nak berbual dengan sedara. Tibe-tibe suasana jadi emosional. Aku ter-blur. Pandang setiap orang, semua busy mengeluarkan pendapat masing-masing. Cerita dah nak 90% complete. So, aku yang tetibe datang dengan 0% input jadik blur sakan. Tapi malas nak tanya, pasang telinga je la, mana yang sempat tangkap tu aku buatkan rumusan.

Jam 6 petang. Dorg keluar nak selesaikan masalah keluarga ni. Aku ditinggalnya. Katanya aku budak-budak, tak leh campur. Okay fine, saya memang tak nak amik tahu pun [padahal dalam hati gile terlompat-lompat inginkan penjelasan]..

Jam 12 malam. Mereka-mereka sekalian pun balik rumah. Bawak sate. Sambil makan mereka bercerita kejadian yang berlaku. Sekali lagi aku dibiarkan blur sambil menjamah sate dengan telinga tajam mendengar setiap perbualan.

Oldies1: huh Ijah mesti blur kan?

BSB: erk... [blurrr giler tapi maintain cool macam tak nak amik tahu]

Oldies2: kau tau tak kitorg cakap pasal ape?

BSB: .. [geleng2 pala sambil melantak sate]

note: BSB - budak sun burn

Maka berceritalah mereka dari mula sampai akhir. Oh no~ aku sudah tercemar dengan gosip terkini dalam keluarga ini.

Oldies2: sekarang dah tau cerita, kena kunci dalam hati je cerita tu.

Aiseyman, macam tau2 je aku nak sebarkan satu dunia. Tak jadi pulak niat. So batalkan. Disebabkan masalah keluarga ni berpunca dari generasi aku. Dan disebabkan ketika itu, aku je yang masih remaja. Aku menjadi mangsa...

"Huh kau.. nanti nak cari suami, cari yang elok2.. Kau~ tau rukun nikah?.. Before bawak pakwe tu jumpa parent, kena bla bla bla..."

Orang lain yang buat salah, aku pulak jadi mangsa. Ye, tau ianya sebagai pedoman. Ye InsyaAllah saya akan jaga diri.

Tapi bila dengar cerita macam ni, rasa malas and takut nak kawin. Oh terima kasih jela..

1 comment:

Mask-roll said...

erk?? citer pe boyak?? aku dah kwen..xpe kalo nk bergosip dgn aku...hahaha